Personální audit
Personální audit mapuje personální situaci Vaší firmy, v obecné rovině jde o politiku, metody, principy a procesy, které jsou ve Vaší firmě používány pro řízení lidských zdrojů. Výstupem z Personálního auditu je vždy písemná analytická zpráva hodnotící stav personální situace s případným zaměřením na problematické oblasti. V případě zacílení na potenciál, vzdělávání a motivaci jednotlivců či týmu je pak součástí analytické zprávy hodnocení efektivity práce jednotlivých zaměstnanců a celých týmů doplněné návrhy na změnu organizačního charakteru včetně změn v systému rozvoje lidského potenciálu.
Přínos pro Vaši firmu
Mezi očekávané výsledky Personálního auditu lze například zařadit odpovědi na tyto základní otázky:
- kolik pracovníků je potřeba k provedení současného objemu práce? (včetně plánovaného snížení či zvýšení objemu zakázek)
- kdo z pracovníků je ideálním pro danou pracovní pozici?
- jak je nastavený personální systém ve firmě?
A dále popis či návrhy na další řešené oblasti:
- zkvalitnění firemní kultury,
- růst pracovní efektivity,
- zvýšení stupně motivovanosti personálu,
- zjednodušení a zefektivnění komunikace,
- optimalizaci pracovních míst,
- zlepšení procesu kariérního plánování a vzdělávání zaměstnanců,
- fungování motivačního a mzdového systému,
- efektivní personální management a personální politika,
- vytvoření přehledné mapy firemních procesů,
- zhodnocení úrovně plánování ve firmě,
- navržení opatření v oblasti změn v organizační struktuře, rozdělení kompetencí, popisech práce apod.,
- vytvoření detailních popisů práce jednotlivých pracovních míst a požadavků na odpovídající profil zaměstnanců,
- vyhodnocení vybraných pracovníků firmy: jejich psychologický profil, schopnosti, dovednosti, zkušenosti, rozvojové potřeby.
Zacílení Personálního auditu
Personální audit lze podle cílů a potřeb společnosti zaměřit na konkrétní oblasti jako například na:
- zmapování organizačních struktur (případně procesů),
- zmapování firemní politiky, klimatu, systému hodnocení a motivace,
- propojení pohledů na firmu z hlediska organizace činností a potřebných zdrojů,
- identifikaci potenciálu zaměstnanců nebo týmů.
Příklad konkrétního scénáře
- 1. Krok – Identifikace cíle
V prvním kroku jsou formou řízených pohovorů a případně brainstormingu se zadavatelem zjištěny skutečné cíle a očekávání Personálního auditu. Tyto cíle jsou popsány formou SMART a jsou následně schváleny zadavatelem.
- 2. Krok – Analýza aktuálního stavu
Cílem druhého kroku je popsat procesy, kvalitu a počty lidí. K tomu využíváme tvrdé i měkké techniky, např. SIPOC, VACD nebo VSM diagramy k popisu procesů, individuální rozhovory pro zmapování úrovně dovedností, metodu shadowing pro sledování konkrétních pracovníků na pracovišti ke zjištění rozsahu používaných dovedností, workshopy ke zjištění úrovně potřebných znalostí a další metody a nástroje. Výstupem z tohoto kroku je:
- zmapování probíhajících procesů a činností,
- zařazení osob v rámci firmy (formální a neformální),
- analýza rozvojových potřeb společnosti,
- analýza pracovních pozic,
- analýza vytíženosti jednotlivých zaměstnanců, jejich pracovního potenciálu,
- analýza manažerských, prodejních či administrativně-technických schopností,
- analýza silných a slabých stránek, srovnání s požadavky na jednotlivé pracovní pozice,
- identifikace všech slabin a omezení daného prostředí, procesů a systému jako celku.
- 3. Krok – Návrh opatření ke zlepšení
Třetím krokem je sestavení vlastních návrhů pro zlepšení analyzované situace ve společnosti, jako například:
- návrh změny systému řízení, odpovědnosti a zastupitelnosti,
- návrh změny organizační struktury,
- návrh personálních změn včetně zvýšení/snížení počtu zaměstnanců,
- návrh kroků pro podporu firemní kultury,
- návrh změny motivačního systému včetně individuálních motivací pro vybrané zaměstnance,
- návrh změn v oblasti interní komunikace,
- návrh změny zařazení zaměstnance,
- návrh systému rozvoje zaměstnanců.
Součástí této fáze jsou současně i běžné výstupy, mezi které lze zařadit například:
- sestavení náplní práce, návrhy pracovních smluv,
- vytvoření modelu odborných a osobnostních požadavků na danou pozici.
V rámci tohoto kroku je současně uveden návrh způsobu zapojení našich pracovníků do budoucích týmů prováděných změn včetně pomoci při propagaci a interní komunikaci změn v prostředí společnosti zadavatele.
- 4. Krok – Implementace změn
Posledním krokem služby Personální audit je provedení navrhovaných změn. Tento krok je volitelný a závisí na volbě zadavatele, do jaké míry zainteresovanosti bude provedena.
Naše společnost je připravena na obě základní formy spolupráce:
- vedeme projekt změny, jsme přímo odpovědni za výsledek dle nastavených pravomocí a spolupráce,
- jsme součástí Vašeho týmu projektu změny v roli interního nebo externího poradce.
Další možnosti
Na službu Personálního auditu volně navazují tyto produkty:
- Konzultace managementu – služba pokrývá konzultační služby od identifikace a popisu strategie společnosti přes přípravu generických strategií (HR, obchodní, finanční, produktová, marketingová, IT a další) až po konzultace oblasti výroby, odbytu, logistiky, právní a finanční poradenství.
- Realizace výběrového řízení – pomůžeme Vám s přípravou a realizací výběrového řízení, hodnocení nabídek, právním poradenstvím a dalšími otázkami.
- Vytvoření systému vzdělávání a rozvoje zaměstnanců – navrhneme pro Vás efektivní systém pro zvýšení motivovanosti zaměstnanců od plánu kariérního růstu přes systémy rozvoje a hodnocení až po systém odměn a požitků.
- Optimalizace a návrhy změn procesů – podobně jako v simulaci dochází k odhalení neefektivních struktur, tato služba je však určena spíše pro nízkoobrátkové procesy bez použití simulace běhu procesů. Výstupem je návrh ke zvýšení efektivity provozu nebo výroby.