Audit

Audit

Personální audit


Personální audit mapuje personální situaci Vaší firmy, v obecné rovině jde o politiku, metody, principy a procesy, které jsou ve Vaší firmě používány pro řízení lidských zdrojů. Výstupem z Personálního auditu je vždy písemná analytická zpráva hodnotící stav personální situace s případným zaměřením na problematické oblasti. V případě zacílení na potenciál, vzdělávání a motivaci jednotlivců či týmu je pak součástí analytické zprávy hodnocení efektivity práce jednotlivých zaměstnanců a celých týmů doplněné návrhy na změnu organizačního charakteru včetně změn v systému rozvoje lidského potenciálu.

Přínos pro Vaši firmu

Mezi očekávané výsledky Personálního auditu lze například zařadit odpovědi na tyto základní otázky:

  • kolik pracovníků je potřeba k provedení současného objemu práce? (včetně plánovaného snížení či zvýšení objemu zakázek)
  • kdo z pracovníků je ideálním pro danou pracovní pozici?
  • jak je nastavený personální systém ve firmě?

A dále popis či návrhy na další řešené oblasti:

  • zkvalitnění firemní kultury,
  • růst pracovní efektivity,
  • zvýšení stupně motivovanosti personálu,
  • zjednodušení a zefektivnění komunikace,
  • optimalizaci pracovních míst,
  • zlepšení procesu kariérního plánování a vzdělávání zaměstnanců,
  • fungování motivačního a mzdového systému,
  • efektivní personální management a personální politika, 
  • vytvoření přehledné mapy firemních procesů,
  • zhodnocení úrovně plánování ve firmě,
  • navržení opatření v oblasti změn v organizační struktuře, rozdělení kompetencí, popisech práce apod.,
  • vytvoření detailních popisů práce jednotlivých pracovních míst a požadavků na odpovídající profil zaměstnanců,
  • vyhodnocení vybraných pracovníků firmy: jejich psychologický profil, schopnosti, dovednosti, zkušenosti, rozvojové potřeby.

Zacílení Personálního auditu

Personální audit lze podle cílů a potřeb společnosti zaměřit na konkrétní oblasti jako například na:

  • zmapování organizačních struktur (případně procesů),
  • zmapování firemní politiky, klimatu, systému hodnocení a motivace, 
  • propojení pohledů na firmu z hlediska organizace činností a potřebných zdrojů,
  • identifikaci potenciálu zaměstnanců nebo týmů.

Příklad konkrétního scénáře 

  • 1. Krok – Identifikace cíle
    V prvním kroku jsou formou řízených pohovorů a případně brainstormingu se zadavatelem zjištěny skutečné cíle a očekávání Personálního auditu. Tyto cíle jsou popsány formou SMART a jsou následně schváleny zadavatelem.
  • 2. Krok – Analýza aktuálního stavu
    Cílem druhého kroku je popsat procesy, kvalitu a počty lidí. K tomu využíváme tvrdé i měkké techniky, např. SIPOC, VACD nebo VSM diagramy k popisu procesů, individuální rozhovory pro zmapování úrovně dovedností, metodu shadowing pro sledování konkrétních pracovníků na pracovišti ke zjištění rozsahu používaných dovedností, workshopy ke zjištění úrovně potřebných znalostí a další metody a nástroje. Výstupem z tohoto kroku je:
    • zmapování probíhajících procesů a činností, 
    • zařazení osob v rámci firmy (formální a neformální),
    • analýza rozvojových potřeb společnosti,
    • analýza pracovních pozic, 
    • analýza vytíženosti jednotlivých zaměstnanců, jejich pracovního potenciálu, 
    • analýza manažerských, prodejních či administrativně-technických schopností, 
    • analýza silných a slabých stránek, srovnání s požadavky na jednotlivé pracovní pozice,
    • identifikace všech slabin a omezení daného prostředí, procesů a systému jako celku.
  • 3. Krok – Návrh opatření ke zlepšení
    Třetím krokem je sestavení vlastních návrhů pro zlepšení analyzované situace ve společnosti, jako například:
    • návrh změny systému řízení, odpovědnosti a zastupitelnosti,
    • návrh změny organizační struktury, 
    • návrh personálních změn včetně zvýšení/snížení počtu zaměstnanců,
    • návrh kroků pro podporu firemní kultury,
    • návrh změny motivačního systému včetně individuálních motivací pro vybrané zaměstnance,
    • návrh změn v oblasti interní komunikace,
    • návrh změny zařazení zaměstnance,
    • návrh systému rozvoje zaměstnanců.
    Součástí této fáze jsou současně i běžné výstupy, mezi které lze zařadit například:
    • sestavení náplní práce, návrhy pracovních smluv,
    • vytvoření modelu odborných a osobnostních požadavků na danou pozici.
    V rámci tohoto kroku je současně uveden návrh způsobu zapojení našich pracovníků do budoucích týmů prováděných změn včetně pomoci při propagaci a interní komunikaci změn v prostředí společnosti zadavatele. 
  • 4. Krok – Implementace změn
    Posledním krokem služby Personální audit je provedení navrhovaných změn. Tento krok je volitelný a závisí na volbě zadavatele, do jaké míry zainteresovanosti bude provedena. 
    Naše společnost je připravena na obě základní formy spolupráce:
    • vedeme projekt změny, jsme přímo odpovědni za výsledek dle nastavených pravomocí a spolupráce,
    • jsme součástí Vašeho týmu projektu změny v roli interního nebo externího poradce.

Další možnosti

Na službu Personálního auditu volně navazují tyto produkty:

  • Konzultace managementu – služba pokrývá konzultační služby od identifikace a popisu strategie společnosti přes přípravu generických strategií (HR, obchodní, finanční, produktová, marketingová, IT a další) až po konzultace oblasti výroby, odbytu, logistiky, právní a finanční poradenství.
  • Realizace výběrového řízení – pomůžeme Vám s přípravou a realizací výběrového řízení, hodnocení nabídek, právním poradenstvím a dalšími otázkami.
  • Vytvoření systému vzdělávání a rozvoje zaměstnanců – navrhneme pro Vás efektivní systém pro zvýšení motivovanosti zaměstnanců od plánu kariérního růstu přes systémy rozvoje a hodnocení až po systém odměn a požitků. 
  • Optimalizace a návrhy změn procesů – podobně jako v simulaci dochází k odhalení neefektivních struktur, tato služba je však určena spíše pro nízkoobrátkové procesy bez použití simulace běhu procesů. Výstupem je návrh ke zvýšení efektivity provozu nebo výroby.